Zoektocht naar het VOC-schip ‘Haarlem’. De rol van kartografisch onderzoek

Op maandag 25 maart 1647, net na vijf uur ’s middags, verongelukte het Verenigde Oostindische Compagnieschip de ‘Haarlem’ in de Tafelbaai bij het huidige Kaapstad. Dit incident had verstrekkende gevolgen: het leidde ertoe dat vijf jaar later een verversingspost voor passerende schepen werd gesticht. Deze post vormde het begin van de Zuidafrikaanse multiculturele en multiraciale samenleving. Er is internationaal geen vergelijkbaar geval voor de belangrijke rol die een scheepsramp in de geschiedenis van een heel land heeft gespeeld, als de stranding van de ‘Haarlem’. Sinds 1989 wordt er multidisciplinair onderzoek gedaan naar de ondergang van dit schip. Op grond van de gecombineerde resultaten is gedurende recente jaren een locatie bepaald waar het wrak waarschijnlijk ligt. In dit artikel wordt de rol die met name kartografisch onderzoek in dit project speelt nader belicht.

Lees het volledige artikel in het nieuwe gedrukte nummer van Caert-Thresoor.
 

Kaart van de Tafelbaai, het Robben Eiland, de Klip de Walvisch, benevens aanwyzing waar eenige schepen gebleven zyn, 1663. Manuscript. Het noorden is rechts (NA, 4.VEL inv.nr. 178).

DR. B.E.J.S. WERZ, FSA Historicus en archeoloog, is een specialist op het gebied van maritieme archeologie. Hij bestudeert sinds 1989 de geschiedenis van het schip de ‘Haarlem’. Momenteel leidt hij een groep van specialisten die op zoek is naar het wrak, onder de auspiciën van het African Institute for Marine & Underwater Research, Exploration & Education (AIMURE).

Caert-Thresoor verschijnt 4 keer per jaar op papier. De redactie plaatst de inmiddels verschenen afleveringen met een vertraging van 3 jaar op de website.

Word nu abonnee van Caert-Thresoor
Wilt u de gegevens actualiseren?