Het is niet uitzonderlijk dat kaarten als metaforen worden gebruikt om kennis te verbeelden. Minder gebruikelijk is dat kartografisch onderzoek en karteringsmethoden worden ingezet als instrumenten in een ontwerpsysteem voor de ontsluiting van kennis. Archieven van de Leidse hoogleraar in de kunstgeschiedenis Henri van de Waal (1910-1972) werpen een blik op de rol die de kartografie speelde in het ordenen van de collectie Topografisch Prenten en Tekeningen van de Universiteit Leiden. De karteringsmethoden waren ook bepalend in de ontwikkeling van Van de Waals kunstclassificatiesystemen; het vermaarde Iconclass en zijn ongepubliceerde iconologisch systeem Beeldleer.
Lees het volledige artikel in jaargang 43 (2024) no. 2 van Caert-Thresoor.
Kaart van Frankrijk getekend in pen door Henri van de Waal met rasterpatroon en numerieke annotaties (ca. 1938) (Universiteitsblibliotheken Leiden, Archief van de Collectie Bodel Nijenhuis, Doos 2, map “Systeem Henri van de Waal” (1938-39)). 1 (Notities voor het beschrijven van 1 Buitenlandse prenten “Systeem van de Waal” (1938-1939) folder 2, Maten: 20 x 12cm.
PROF. C. VAN DEN HEUVEL is emeritus hoogleraar Digitale Methoden en Historische Disciplines (UvA) en voormalig hoofd Kennisen Kunstpraktijken van het Huygens Instituut (KNAW). Ook was hij conservator kaarten en atlassen van de Leidse Universiteitsbibliotheek.
Caert-Thresoor verschijnt 4 keer per jaar op papier. De redactie plaatst de inmiddels verschenen afleveringen met een vertraging van 3 jaar op de website.